28-04-2025

‘Een persoonlijke aanpak is cruciaal voor een goede organisatie’

Uitdagingen zijn er om aan te gaan, maar dat lukt eigenlijk nooit alleen. Als het gaat om toekomstbestendige bedrijventerreinen moeten ondernemers niet alleen samenwerken met elkaar, maar ook met de overheid. Als duurzaam projectmanager en kwartiermaker weet Arnold Boon als geen ander hoe je deze twee partijen met elkaar kunt laten samenwerken. Alles draait om een persoonlijke en daadkrachtige aanpak.

Wie: Arnold Boon
Wat: Zelfstandig adviseur bij Polaris Veritas en expert op het gebied van energie en duurzaamheid

Ondernemers op bedrijventerreinen hebben uitdagingen op allerlei gebieden, maar de belangrijkste is een goede organisatie, vindt Arnold. ‘Veel bedrijven zijn wel lid van de lokale ondernemersvereniging, maar die gaat niet altijd direct over het bedrijventerrein. Op Kooypunt in Den Helder hebben ze dit wél goed geregeld. Voor de verduurzaming en energietransitie  is voorzitter René de Visser, zowel voor mij als voor de ondernemers op bedrijvenpark, het aanspreekpunt en de lijntjes zijn kort. Het bestuur zet zich proactief in om zaken als de huidige en toekomstige energievoorziening en camerabeveiliging te regelen, maar er zijn ook sociale elementen, zoals nieuwjaarsbijeenkomsten en de bedrijvenbarbecue. Zo is er veel contact onderling, wat zorgt voor een goede basis om samen te kunnen werken. Of het nu gaat om duurzaamheid of een knap terrein; als er een bepaalde verbinding is zie je dat ‘hoort, zegt het voort’ veel meer opgaat. Zo vind je makkelijker kartrekkers voor projecten als een energiehub of samen inkopen en ontstaat een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het gehele bedrijventerrein.’

Mensen aanzetten tot denken
Niet iedereen komt even makkelijk in beweging. MKB’ers met een eigen pand zijn vaak meer betrokken dan vastgoedpartijen die panden verhuren. ‘Zij zien niet altijd de noodzaak van verduurzaming. Toch wil je ook hen meenemen. Een persoonlijk gesprek, waarin je concrete voorbeelden en ideeën bespreekt, kan dan het verschil maken. Ik werk verbindend tussen  ondernemers en gemeenten. Enerzijds kijk ik met een ondernemersblik naar zaken, maar ik weet ook waar ze binnen de gemeentelijke organisatie tegenaan lopen. Hierbij probeer ik mee te denken en zowel de praktische als de realistische en de kostenkant in beeld te brengen. Ondernemers ervaren zo dat ik er voor hen ben. Ik wil hen verder helpen. Ik kom niets verkopen, maar neem ze mee op hun verduurzamingskoers om vervolgens op basis van maatwerk de beste verduurzamingskeuze voor het bedrijf te laten maken.’

Overheid en ondernemers verbinden
‘Netcongestie gaat een steeds grotere rol spelen. Bedrijven kunnen niet uitbreiden, verder verduurzamen of nieuwbouwen. Eerst kijken we wat er achter de meter aan besparing en bedrijfsprocessen kan worden geoptimaliseerd door slim energiemanagement. Een Energiehub kan een aantrekkelijke vervolgstap zijn, maar het vrijgeven van verbruiksgegevens gaat niet altijd even makkelijk. Er komt een tijd dat het écht lastig gaat worden voor bedrijven, ondanks dat de netbeheerder steeds proactiever handelt. Toch remt de wet- en regelgeving over het stroomnet ook projecten af. Daar ligt de sleutel. Als je iets gezamenlijk wil, helpt het als de overheid hierin meegenomen wordt en met de ondernemers meewerkt. In vergunningstrajecten kan het helpen nét even anders naar de situatie te kijken en te zoeken naar oplossingen. Je ziet dat Duurzaamheid en Economische Zaken binnen gemeenten, zoals Den Helder, steeds meer samenwerken. Dat helpt. Als gemeenten weten wat er speelt, kunnen ze erop anticiperen. Als verbinder probeer ik met beide partijen in contact te blijven en zo oplossingen te zoeken die zowel de gemeente als het bedrijventerrein vooruit helpen.’

Lokaal en persoonlijk communiceren
‘De belangrijkste voorwaarde voor een kansrijke samenwerking is dat je lokaal communiceert en organiseert. Als je op het bedrijventerrein vaste contactpersonen hebt die weten wat er leeft, helpt dat heel veel. Hen kun je bellen met vragen en zij hebben het contact met de gemeente. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je gezien blijft worden. En de ondernemer moet bereikt worden. Dat lukt niet alleen via een website. Je moet daar actief op af met een persoonlijke aanpak. Meedenken, concrete zaken op tafel leggen en vooral niet te belerend zijn. Kom met opties en denk in oplossingen. Wat je aandacht geeft gaat groeien. Daar ben ik van overtuigd.’